ZUŠ ŠKOLÁM PRO VEŘEJNOST O NÁS
MENU

Marcel Duchamp a dadaismus

Marcel Duchamp a hnutí dadaismu nás inspirují především v odvaze zpochybňovat zaběhlé normy, vnímání umění jako svobodného myšlenkového prostoru a v hravosti, která neodděluje tvorbu od myšlení. Duchamp svým přístupem k umění - například když obyčejný pisoár proměnil v ready-made dílo - ukázal, že nejde jen o techniku nebo estetiku, ale především o myšlenku a kontext. Pro nás to znamená výzvu posilovat u dětí schopnost kritického myšlení, vnímat umění jako způsob kladení otázek, ne jen hledání správných odpovědí. Duchampovská lekce spočívá i v tom, že humor, absurdita a nadsázka jsou legitimními nástroji poznávání a vyjadřování. Dadaisté osvobodili tvorbu od iluze jediné pravdy - a stejně tak můžeme i my podporovat odvahu dítěte hledat vlastní cestu, myslet originálně a nebát se „jinakosti“.

Marcel Duchamp a dadaismus

Lygia Clark

Lygia Clark nás inspiruje tím, jak svým dílem promēnila vztah mezi publikem a umēleckým objektem a umožnila divákům aktivně participovat na jeho vzniku. Do svých prací začlenila prvky arteterapie a ukázala, že umění může být nejen estetickým objektem, ale i nástrojem sebepoznání, komunikace a léčby - cestou k hlubšímu vnímání sebe i druhých. Věřila, že umění nemá být vnímáno jen očima, ale jako celkové smyslové a tělesné setkání, při němž se divák stává aktivním spolutvůrcem.

Lygia Clark

Škola tvůrčího myšlení Znojmo ZUŠ základní umělecká škola

Hopepunk Hopepunk Hopepunk Hopepunk Hopepunk

Hopepunk je hnutí, které se snaží vyvolat naději a optimismus v dnešní době, kdy se často mluví o negativních aspektech světa. Ukazuje, že pozitivní změna je možná, že laskavost, solidarita, zranitelnost a péče jsou radikální a aktivní volbou - nikoli slabostí. Hopepunk není naivní, protože vidí svět ve vší jeho složitosti, nejistotě a bolesti, ale přesto je možné se rozhodnout zůstat otevřený, vstřícný a lidský. A společně budovat lepší budoucnost.

Škola tvůrčího myšlení Znojmo ZUŠ základní umělecká škola

Hopepunk Hopepunk Hopepunk Hopepunk Hopepunk

Scholastika

Na půdě Scholastiky - školy současného umění - vznikla v roce 2012 první formulace myšlenky Umění do Znojma. Scholastika je výjimečná platforma pro kreativní vzdělávání výtvarného a užitého umění, která působí v Praze. Její zakladatelé - umělci Ondřej Brody a Evžen Šimera, vytvořili kompaktní vzdělávací prostor s důrazem na praktickou výuku i osobní přístup. Scholastika je nám inspirací v tom, jak propojuje umělecké vzdělávání s autentickým, současným a živým světem umění. Vysokou úroveň vzdělání totiž zajišťují díky intenzivní spolupráci s renomovanými českými i mezinárodními odborníky.

Scholastika

Škola tvůrčího myšlení Znojmo ZUŠ základní umělecká škola

Neokonkretizmus

V pedagogické praxi je inspirativní výzkum Rity Irwin, která klade důraz na to, aby byl učitel tvořivým průvodcem, nikoli pouze předavatelem znalosti technik. Připomíná význam samotného procesu a kladení otázek, nikoli pouze dosažení finálního výsledku. Podobně silnou inspiraci nacházíme ve sci-fi literatuře Becky Chambers, která nestaví příběhy na velkých konfliktech, ale na mezidruhových vztazích, hledání porozumění, respektu k jinakosti a sdíleném prožívání světa. Zásadní roli v jejích knihách hraje důraz na cestu, proces, objevování a sebepoznání, nikoli na akční pointu.

Neokonkretizmus

Škola tvůrčího myšlení Znojmo ZUŠ základní umělecká škola
Škola tvůrčího myšlení Znojmo ZUŠ základní umělecká škola

Marcel Duchamp a dadaismus

Marcel Duchamp a hnutí dadaismu nás inspirují především v odvaze zpochybňovat zaběhlé normy, vní- mání umění jako svobodného myšlenkového prostoru a v hravosti, která neodděluje tvorbu od myšlení. Duchamp svým přístupem k umění - například když obyčejný pisoár proměnil v ready-made dílo - ukázal, že nejde jen o techniku nebo estetiku, ale především o myšlenku a kontext. Pro nás to znamená výzvu posilovat u dětí schopnost kritického myšlení, vnímat umění jako způsob kladení otázek, ne jen hledání správných odpovědí. Duchampovská lekce spočívá i v tom, že humor, absurdita a nadsázka jsou legitimními nástroji poznávání a vyjadřování. Dadaisté osvobodili tvorbu od iluze jediné pravdy - a stejně tak můžeme i my podporovat odvahu dítěte hledat vlastní cestu, myslet originálně a nebát se „jinakosti“.

Škola tvůrčího myšlení Znojmo ZUŠ základní umělecká škola

Lygia Clark

Lygia Clark nás inspiruje tím, jak svým dílem promēnila vztah mezi publikem a umēleckým objektem a umožnila divákům aktivně participovat na jeho vzniku. Do svých prací začlenila prvky arteterapie a ukázala, že umění může být nejen estetickým objektem, ale i nástrojem sebepoznání, komunikace a léčby - cestou k hlubšímu vnímání sebe i druhých. Věřila, že umění nemá být vnímáno jen očima, ale jako celkové smyslové a tělesné setkání, při němž se divák stává aktivním spolutvůrcem.

Škola tvůrčího myšlení Znojmo ZUŠ základní umělecká škola

Scholastika

Na půdě Scholastiky - školy současného umění - vznikla v roce 2012 první formulace myšlenky Umění do Znojma. Scholastika je výjimečná platforma pro kreativní vzdělávání výtvarného a užitého umění, která působí v Praze. Její zakladatelé - umělci Ondřej Brody a Evžen Šimera, vytvořili kompaktní vzdělávací prostor s důrazem na praktickou výuku i osobní přístup. Scholastika je nám inspirací v tom, jak propojuje umělecké vzdělávání s autentickým, současným a živým světem umění. Vysokou úroveň vzdělání totiž zajišťují díky intenzivní spolupráci s renomovanými českými i mezinárodními odborníky.

Škola tvůrčího myšlení Znojmo ZUŠ základní umělecká škola

Neokonkretizmus

V pedagogické praxi je inspirativní výzkum Rity Irwin, která klade důraz na to, aby byl učitel tvořivým průvodcem, nikoli pouze předavatelem znalosti technik. Připomíná význam samotného procesu a kladení otázek, nikoli pouze dosažení finálního výsledku. Podobně silnou inspiraci nacházíme ve sci-fi literatuře Becky Chambers, která nestaví příběhy na velkých konfliktech, ale na mezidruhových vztazích, hledání porozumění, respektu k jinakosti a sdíleném prožívání světa. Zásadní roli v jejích knihách hraje důraz na cestu, proces, objevování a sebepoznání, nikoli na akční pointu.

Hopepunk Hopepunk Hopepunk

Hopepunk Hopepunk Hopepunk

Hopepunk Hopepunk Hopepunk

Škola tvůrčího myšlení Znojmo ZUŠ základní umělecká škola

Hopepunk Hopepunk Hopepunk

Hopepunk Hopepunk Hopepunk

Hopepunk Hopepunk Hopepunk

Hopepunk je hnutí, které se snaží vyvolat naději a optimismus v dnešní době, kdy se často mluví o negativních aspektech světa. Ukazuje, že pozitivní změna je možná, že laskavost, solidarita, zranitelnost a péče jsou radikální a aktivní volbou - nikoli slabostí. Hopepunk není naivní, protože vidí svět ve vší jeho složitosti, nejistotě a bolesti, ale přesto je možné se rozhodnout zůstat otevřený, vstřícný a lidský. A společně budovat lepší budoucnost.